loading   Laddar sida...
' ' ' ' ' ' ' '

Seminarieprogram

På Apotek & Egenvård erbjuder vi ett högaktuellt och intressant seminarieprogram med hjälp av olika partners inom branschen. Föreläsningarna är kostnadsfria och hålls i lokalerna M2 och M3 som ligger i direkt anslutning till utställningshallen. Föreläsningarna på Öppna Scenen hålls på en scen i själva utställningshallen.  Nedan finns vårt preliminära program men håll utkik för vi kommer lägga ut mer föreläsningar efter hand.
 

Torsdag 7 september



10.00-10.45
Vackrare hy med rätt näring!
Kostens och näringens betydelse för vår hälsa blir alltmer uppmärksammad och allmänt känd. I den här föreläsningen berättar Lina Åhlén om hur olika näringsämnen påverkar hudens hälsa. Under föreläsningen kommer deltagarna att få veta vilka näringsämnen som bygger en stark och frisk hy, stärker hudens kollagen, skyddar mot solens skadliga UV-strålning samt vad man bör undvika för att sakta ner åldrandet av huden. Hur kost och näring kan användas för att lindra problem med huden, t.ex. akne, psoriasis, eksem och rosacea kommer också att tas upp.

Lina Åhlén är föreläsare, skribent och kostrådgivare och har specialiserat sig på kost och näring för hudens hälsa. Hon är utbildad inom Nutritional Science (BSc) i England och Projektledning i Uppsala.





11.15-12.00
Hållbarhet - en förutsättning för tillväxt!
Apotea jobbar med hållbarhet som en naturlig del i hela verksamheten. Målet är satt, Apotea.se ska bli bäst i klassen på hållbarhet. För er berättar Tove om resan dit som handlar om klimatsmarta lösningar inom energi, fraktalternativ till emballage, inspiration av anställda, kunder och leverantörer samt hur man kommunicerar kring frågorna internt och externt. Kom och inspireras i att driva världen i en mer hållbar riktning!
 
Tove Ahlström är civilingenjören som bytte bana och vill rädda världen. Hon har erfarenhet av hållbarhetsfrågor från läkemedelsindusti, universitetsjukhus och apotek.





12.30-13.15
Kosttillskott, läkemedel eller medicinteknisk produkt?
Det är inte lätt hålla reda på vilka olika klassificeringar en produkt kan ha. Hur vet man om det är ett kosttillskott eller växtbaserat läkemedel? Vad innebär det för vad man får säga om produkten och hur förklarar jag det för min kund? Hur kan det komma sig att olika länder inom EU placerar en och samma produkt i olika kategorier?  På seminariet reder Svensk Egenvårds regulatoriska experter ut vad som gäller för olika produktkategorier och visar hur man hittar oberoende information och gör bra val i egenvården.

Marie Heidenvall och Yanina von Weber, regulatoriska experter hos Svensk Egenvård






12.30-13.15
Service som det starkaste konkurrensmedlet
Vad betyder service och servicekultur? Hur mycket påverkar service och kundbemötande bolagsvärde och lönsamhet? En servicekultur bygger på att alla medarbetare har en gemensam syn på vad som är service inom ert företag och vad det innebär i kundmötet. Servicearbetet behöver genomsyra organisationen inifrån och ut, först då kan ni leverera en högklassig service till era kunder.
 
Vi måste ta vara på möjligheterna och skapa en upplevelse utöver det vanliga. Lyckas vi med ett bra bemötande och att vi överträffar kundernas förväntningar har vi inte bara gjort kunden verkligt nöjd, vi har även fått en ”vän för livet” – en stamkund och en ambassadör för vårt varumärke.

Joachim Meijer är utvecklingskonsult på StigFram, som utvecklar människor och företag till ett mer passionerat intresse för själva kundmötet.






13.45
Ett vaccinationsprogram mot ”fake news” – finns det?

Informationsflödet runt omkring oss är större än någonsin och de senaste nyheterna är bara ett klick bort. Men hur navigerar vi i ett flöde som också består av halvsanningar, magkänslor och rena felaktigheter? Under en timme berättar Ingrid Helander, chefredaktör för Läkemedelsvärlden.se och Marie Eklund, chef för Läkemedelsakademin, om sina utmaningar och hur de hanterar dem.

Programpunkten avslutas med en paneldiskussion där representanter för bland annat apotek och patienter delar med sig av sin verklighet och hur de håller kursen mellan fakta och ”fake news”.

Ingrid Helander, chefredaktör för Läkemedelsvärlden.se och Marie Eklund, chef för Läkemedelsakademin





15.00-15.45
Bättre, nyttigare och säkrare kosmetika!
Vad är standarder och vilken är dess roll för utveckling av kosmetiska produkter? Med erfarenheter från stora och små företag, beskriver vi hur man kan använda standarder för att öka kvaliteten på sina produkter och därmed få bättre konkurrenskraft och nöjdare kunder. Vi berättar också om möjligheten att påverka standarders utformning både nationellt och globalt.

Talare är deltagare och projektledare från SIS tekniska kommitte för Kosmetik samt analysmetoder för allergener, Lena Morgan från SIS, Swedish Standards Institute, Theres Redeby från H&M, Hennes & Mauritz GBC AB och Yvonne Ryding från Yvonne Ryding Scandinavia AB.


 

Öppna Scenen Torsdag 7 september

10.00-10.20
Senaste nytt från Apoteksbranschen
Johan Wallér, VD på Sveriges Apoteksförening


12.00-12.20
Branschglidning - Nya råd på Apoteket
När Apoteksmarkanden förändras så vänder sig konsumenterna till Apoteken för råd som man tidigare fått från sin Optiker. Linser, Glasögon och Läsglasögon köps numera inte bara från Optikern utan lika gärna från det lokala Apoteket. Nya produkter, ny rådgivning och nya pengar för Apoteken!
Haga Optik




13.00-13.20
Hur kan jag i min organisation/bransch maximera effekten av sociala medier?
Sociala medier som nyhetskälla har ökat kraftigt det senaste året. Sociala medier är idag inte bara en nyhets- och inspirationskälla, utan har blivit det medie som konsumenten lyssnar till och har förtroende för. Inom Apotek och egenvård har det blivit lika viktigt med marknadsföring i sociala medier som för alla andra branscher. Hur kan jag i min verksamhet/organisation/bransch maximera effekten av sociala medier?
Lin Kowalska och Johan Åberg, A26Media.  A26 Media grundades av Lin och Johan 2015 och är en reklambyrå som tar hand om företagens hela kommunikation; strategi, produktion och resultatanalys.



14:00-14:20
Foten och dess betydelse för resten av kroppen.
Foten är Kroppens bas. De flesta människor tar tusentals steg dagligen och belastningen på fötterna är stor. Många gånger kan muskel och ledsmärta i rygg, höfter, knän och anklar vara belastningsrelaterat beroende på felställningar i fotlederna.
Hör mer om fotens fantastiska konstruktion och funktion och hur träning och olika behandlingar får foten och hela kroppen att må bra.
 
Jessica Sandén är Leg. sjukgymnast med lång erfarenhet av bedömning och behandling av kroppens olika muskuloskeletala skador. Utbildar i Fotanalys och formning av medicinska fotinlägg på FootBalance system.



Fredag 8 september




10.45-11.30
Kroppens viktigaste del - fötterna
72 % av befolkningen kommer att få problem med sina fötter någon gång under sin livstid. En del av de här problemen kan undvikas med rätt egenvård. Många behöver hjälp av en medicinsk fotterapeut. Hur behandlas vanliga fotåkommor, som fotsvamp, nagelsvamp, vårtor, nageltrång, förhårdnader, liktorn och plantarfasciit (hälsporre) både professionellt av en medicinsk fotterapeut och med egenvård?  Vad har de olika preparaten som säljs på apoteken för verkan? Vad kan en medicinsk fotterapeut göra för behandling för att förbättra medicineringens effekt?
 
Paula Goldea är medicinsk fotterapeut i det egna företaget Bergshamra fotvård sedan 1989.
Är medlem i det internationella fotförbundets, FIP-IFP World Foot Health Avereness Month kommitté. Årets Fotterapeut 2015.


10.45-11.30
Välkommen till eHälsomyndigheten!   
Vi arbetar för ett bättre informationsutbyte inom hälsa, vård och omsorg. En av våra viktigaste uppgifter är att leda och samordna regeringens initiativ inom e-hälsa, både på nationell och internationell nivå. Vi ska bidra till en bättre hälsa, vård och omsorg genom att arbeta för att digitaliseringens och e-hälsans möjligheter används på ett sätt som gynnar samhället och individen.
Representant från eHälsomyndigheten





12.00-12.45
Rådgivning på apotek – ett viktigt led i ökad försäljning.
Vad skiljer försäljning på apotek mot övrig handel? Vad krävs för att personalen aktivt ska rekommendera produkter till apotekens kunder? Både Sveriges Apoteksförening och Apoteksmarknadsutredningen sätter stort fokus på att den rådgivande funktionen på apotek är av central betydelse. Att förstå apotekens roll i vårdkedjan samt vilka utmaningar som personalen möter är centralt för att lyckas med merförsäljning. Vi delar med oss av våra erfarenheter!
 
Birgitta Strömberg är VD och partner i Blue Ocean Sales Scandinavia AB, ett konsultbolag specialiserat på försäljning inom apoteksmarknaden.





13.15-14.00
Från labbet till hyllan - hur produktutvecklingen av kosmetiska produkter går till

Att skapa och lansera en kosmetisk produkt tar flera månader eller även några år från idé till hyllan. Processen kräver expertis i olika områden såsom formuleringsutveckling, förpackningsutveckling, marknadsföring, lagstiftning, kvalité, logistik, försäljning, etc. Izabela Norin, kemist ansvarig på Omega Pharma för varumärket ACO, kommer guida lyssnare genom olika etapper av produktutvecklingen, för att visa hur man skapar säkra, stabila och effektiva produkter.

Izabela Norin jobbar som kemist och forskare på Omega Pharma och har utvecklat flera kosmetiska produkter som finns på apotek. Hon är även ordförande för Scandinavian Society of Cosmetic Chemistst (SCANCOS), en organisation som jobbar med produktveckling av kosmetika i Norden. 

Öppna Scenen Fredag 8 september


11.00-11.20
Panelsamtal om kompetensutveckling på Apoteken

Unionen





13.00-13.25
Säljande kommunikation i butik
Genom att visuellt kommunicera på rätt sätt, kan man genom kommunikation och exponering påverka kunden i köpprocessen. Med enkla knep kan man styra kundens väg i butiken, vilka produkter som ska synas och säljas samt hur varumärket tolkas. Följer man vissa visuella regler och vet hur de fungerar får man ett starkare koncept som genererar mer pengar i företaget.
 
Helena Mattsson är creative director och utvecklingskonsult för StigFram, som utvecklar människor och företag till ett mer passionerat intresse för själva kundmötet.





14.00-14.20
Styrkan i bär, grönsaker och frukt
Thomas Sjölander, 54, grundare av bolaget Wellnox drabbades av en hjärtinfarkt 2013 och fick sina blodkärl uppmätta till motsvarande en 85-årings. Rekommendationen blev att dricka rödbets- och lingonjuice. Numera är Thomas kärl som en 43-årings. Under seminariet berättar Thomas om sin hälsoresa och vad som händer i kroppen av rödbets-och lingonjuice. Vidare lyfter seminariet fram andra bär, grönsaker och frukter som har förebyggande eller ger positiva effekter på våra kroppar.
 
Thomas Sjölander. Tidigare VD för Östsvenska handelskammaren. Numera delägare och entusiast för naturliga råvaror som påverkar våra kroppar.





Det finns även möjlighet att gå på SHRs seminarier på Hud & Kosmetikmässan. Se deras program här
SNABBFAKTA

Apotek & Egenvård 2017

7-8 september, 2017
7 september kl 9 -18
8 september kl 9 -17
Kistamässan, Stockholm

 

BESÖKARREGISTRERING
ANMÄL DIG TILL
VÅRT NYHETSBREV
Arrangör:
 

PARTNER:


             

           
          




Arrangör: